Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
zelfhulpboeken

In 2021 nam ik het voornemen om meer te lezen (ja, voornemens kun je ook gewoon midden in het jaar doen). Na een paar van m’n ‘readlist’ aangeschaft te hebben, dacht ik: dit gaat wel hard. In m’n portemonnee, maar ik begon ook op de lokale Bruna te lijken. Enfin, het is voor een goed doel: persoonlijke ontwikkeling. Ik kwam er dus ook achter dat ik daar heel goed op ga. Deze boeken las ik in 2021:

Nooit meer te druk | Tony Crabbe

Als het gaat om tijdsmanagement en productiviteit, is dit boek m’n aanrader aan iedereen. Ik heb zelfs een hele productiviteitstraining op gebaseerd, want alles hierin is on-point en kun je direct mee aan de slag. Een cadeautje aan jezelf, want je houdt oprecht meer tijd over voor leuke dingen in ’t leven.

De meeste mensen deugen | Rutger Bregman

Misschien… is dit wel het beste boek dat ik ooit heb gelezen. Rutger Bregman weet je echt te pakken en nieuwe inzichten te geven. En dan niet dat je denkt “ja, vast”, maar echt “ja, shit man, je hebt gelijk”. Dat is voor mij ook de reactie waar ik naar op zoek ben bij zulke boeken. Koop dit, lees dit, geef het door.

Blondjes beleggen beter | Janneke Willemse

2021 was ook het jaar dat ik begon met beleggen! En dit boek gaf de doorslag. Janneke omschrijft het op zo’n manier dat je denkt: appeltje-eitje! En uit praktijk kan ik zeggen dat het ook echt niet ontoegankelijk is zoals vroeger. Ook jij kan gewoon beleggen en dit boek geeft jou een heel sterke basis. Ze heeft het boek overigens net een opfrisbeurt gegeven!

Helweek | Erik Bertrand Larssen

Oh, déze was heftig! Maar dan vooral omdat ik dit boek ook in de praktijk heb gedaan… De Helweek is bedacht door sir Larssen; een week lang alles uit je dag halen. Het zijn lange en pittige dagen, maar je krijgt shit gedaan en je neemt kwalitatieve rust. Life changing, aanrader. Overigens ook zijn boek Genadeloos en Nu! zijn toppers.

Ongetemd leven | Glennon Doyle

Ik houuu van de energie van Glennon Doyle! Wat een powervrouw zeg. Door middel van dagelijkse situaties schetst ze situaties waarin de vrouw eigenlijk zo vaak wordt kleingehouden. Zonde en vooral onnodig. Een lekkere oppepper, want wie wil er nu niet ongetemd leven?

Miljonair met een gewone baan | Oeds-Jan Postma

Ik ga eerlijk met je zijn: deze kan echt weer van je lijst af. Hoe meer ik eraan terugdenk, hoe slecht ik het boek vind worden. Alles wat erin staat, kun je zelf prrrima bedenken. ‘Gewoon’ even sparen, ‘gewoon’ minimalistischer leven en ‘gewoon’ beleggen. De cijfers waarmee hij rekent zijn ook niet heel realistisch, dus sla deze vooral over.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Articles

more from us

rianne van baarsen

2 tips voor betere communicatie

Ik kreeg laatst, als reactie op een megauitgebreide mail met veel bedankjes en feedback, dat mijn tone of voice ‘heel belerend’ was. Heel even was ik op m’n tenen getrapt. Want hey, ik ben ook maar gewoon een Stier die vooral heel koppig wordt op zulke momenten. Ik had de vrijheid genomen om (enigszins ongevraagd) feedback te geven, met de allerbeste bedoelingen, en dat was het enige wat ik terugkreeg? Maar als ik iets heb geleerd in 2021 dan is het wel om op zo’n moment te bedenken wáárom ik me in godsnaam op dat moment zo voel en waar het fout ging. “Improving feedback, a blog”:  Zorg dat je op dezelfde golflengte zit Voor feedback moet je op dezelfde golflengte zitten. Je moet in dezelfde taal spreken en vooral in dezelfde mood zijn. Als degene van deze mail wellicht open had gestaan voor mijn feedback op dat moment (of het aan zag komen), was het waarschijnlijk activerend opgepakt in plaats van belerend of betweterig. Die lijn is heel dun en heel persoonlijk. Om je feedback of advies over te krijgen, is die golflengte zo verrückte belangrijk. Miscommunciatie is zó gedaan. Hoe je ervoor zorgt dat je op dezelfde golflengte zit? Zorg ervoor dat de rollen van jullie allebei op het moment duidelijk zijn (wie spreekt en wie luistert?), geef concrete voorbeelden en maak het constructief. Enne, die timing, dat is een kwestie van onderbuikgevoel. Negeer die dus nooit.  Make it personal Persoonlijkheid is key. Als mensen weten wie ik ben en hoe ik praat of schrijf, dan wordt zo’n mail ook op die manier gelezen. Ze horen dan als het ware m’n stem, net zoals dat ik in m’n hoofd m’n eigen teksten altijd voordraag. Voor mezelf klinkt zo’n mail dan vét motiverend (Ga de wereld over! Overwin je

Read More »