fbpx

Blog

4 ondernemers-valkuilen waar ik niet meer in ga donderen

18/11/2021

Zoals je in mijn verhaal misschien al hebt gelezen, zit er 3 jaar in loondienst tussen mijn periodes als freelancer. In mijn eerste jaar ben ik head first het ondernemerschap ingegaan, ik had toch weinig te verliezen en vooral heel veel te leren en winnen. En in die periode heb ik dus (gelukkig) ook fouten gemaakt die ik nu niet meer zo snel zal maken.

UNO: Werken voor iedereen

Ik heb toegezegd op opdrachten vanuit de financiële en administratieve branche. Echt een ver-van-mijn-bed-show, en dat was dus ook een volledige mismatch. De opdrachtgever en ik zaten totaal niet op een lijn. Daar waar hij niet echt goed kon uitleggen wat hij wilde, kon ik me slecht inleven in die wereld. 

Er zijn overigens tekstschrijvers die daar zó doorheen prikken. Mij ging dat iets moeilijker af. 

Learning: ik werk alleen nog voor klanten waarmee ik echt een match voel. Ik plan nu dus altijd een kennismaking in voor mijn trajecten!

Dos: niet voldoende doorvragen op een briefing

Als ik een opdracht ontving, ging ik vaak gewoon lekker aan de slag met de info die ik had. En dat ging vaak overigens prima! Maar in de feedbackronde kreeg ik regelmatig dingen onder m’n neus waarvan ik dacht; dit had ik kunnen voorkomen. Simpelweg door door te vragen. Iets meer te prikken, de achterliggende gedachte te snappen, de ‘why’ te leren kennen. Soms weet je klant ook niet waar hij naar op zoek is. Daarin kun jij helpen!

Learning: naast een kennismaking vraag ik ook altijd stevig door op een opdracht en leg dit vast in de mail. 

Tres: Altijd denken 'tijd is geld'

Een groot stuk van het ondernemerschap is je mindset. Mijn mindset was: rammen. Tijd is geld. Stilzitten is geld missen. Daarbij had ik ook het idee dat je als ondernemer vooral heel hard moest werken, want pas dán was je succesvol.

Nu weet ik wel beter.

Het resulteerde er destijds in dat ik standaard teveel uren draaide voor een klant, mijn laptop standaard meenam op vakantie en altijd wel iets kon bedenken. En wat het nu echt opleverde, al die extra tijd..?

Learning: het levert je mentaal veel meer op om zo nu en dan afstand te nemen. Werk efficiënter, niet harder. 

Cuatro: werken zonder respect

Ik heb een periode samengewerkt met een ondernemer die mij niet altijd met respect behandelde. Ik pikte dat en vertelde mezelf dat ik blij mocht zijn met deze persoon te werken, want het was een bak ervaring. Ik was starter, dus ik mocht niet klagen. 

Maar ik kreeg regelmatig een uitval als ik iets niet goed had gedaan of verkeerd had begrepen en mocht weinig weerwoorden geven. Begrijp me niet verkeerd: deze persoon heeft me ook een paar mooie kansen geboden, maar achteraf heb ik echt in gezien dat dit geen gezonde relatie was.

Learning: ik werk alleen nog samen met ondernemers en klanten die elkaar respecteren en in hun waarde laten.

Cinco: Te snel kortingen geven

Ik ben een echte people pleaser. Ik wil iedereen het naar z’n zin maken, maar als ondernemer gaat dat niet altijd.

Mijn manier om mensen blij te maken, was korting geven. Om de meest onbenullige zaken. Volgens mij heb ik zelfs een keer korting gegeven omdat mijn klant ziek was en ik dacht dat ik op deze manier die klant blijer kon maken. 

Lees die nog maar een keer.

Want dat is toch dom? Ik had net zo goed een kaartje kunnen sturen, maar nu heb ik ingeleverd op mijn eigen waarde. Want door alsmaar kortingen te geven, kunnen klanten dat op den duur zelfs gaan verwachten en gaan ze denken “oh, het kan dus ook voor die prijs?”. 

Geldige redenen om korting te geven zijn er natuurlijk wel degelijk. Als je bijvoorbeeld echt een conflict hebt, je hebt niet geleverd wat is beloofd of je hebt een aanbieding. Allemaal prima. 

Learning: ken je eigen waarde en durf die ook te vragen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Articles

more from us

productiviteit human design

3 inzichten in je productiviteit dankzij Human Design

Productiviteit is high topic de laatste jaren. Overal om je heen zie je boeken, cursussen en webinars die je beloven productiever te gaan werken. Tuurlijk, ik heb ook wel eens mijn tips gedeeld, maar dat betekent niet dat ze ook voor jou werken. Iedereen is namelijk anders! Dat content batchen voor de een wel werkt en voor jou niet, is oke. Dat focusuren voor jou niet werken, is oke. Dat mag je echt accepteren! Ook in jouw Human Design kun je veel inzichten halen die jou meer vertellen of je productiviteit en op welke manier werken bij jou past. Ik neem 3 onderdelen van je chart met je door! Root centrum Je Root centrum is een héle belangrijke in hoe jij werkt. Je root centrum gaat namelijk over je agressie, adrenalina en jawel, stress! En stress en productiviteit hangen nauw samen. Als je een gedefinieerde root hebt, heb jij een vrij stabiele manier van met stress omgaan. Jij panikeert niet zo als er ad-hoc iets moet gebeuren ;-). Voor je productiviteit kun je die continue, gezonde stress het beste gebruiken door deadlines te stellen. Jij zorgt er namelijk wel voor dat het op de deadline af is, any way around! Is jouw root ongedefinieerd? Dan wil je jezelf vooral veel tijd geven om een klus af te ronden. Strakke deadlines werken voor jou niet altijd, dus zet hem voor jezelf een paar dagen eerder. Daarnaast ben je ook gevoeliger voor energie uit dit centrum van buitenaf. Mensen met een gedefinieerd centrum kunnen jou een flinke lading stress bezorgen zonder dat dat nodig is! Leer om daar een scheiding tussen te maken: welke stress is van jou en welke neem je over van de ander? Sacral centrum Een definieerd Sacral centrum hebben alleen Manifesting Generators en Generators. Zij zijn degenen die

Read More »

Een duurzamere thuiswerkplek met een Stoov

Nu ik fulltime freelancer ben, heb ik aardig moeten zoeken naar m’n ideale thuiswerkplek. Vorig jaar hebben we wel de waskamer omgetoverd tot een fijn, klein kantoortje, maar dat wil niet altijd. Ohja, en het is soms een vrieskist. Het kamertje is niet warm te krijgen en de stookkosten zijn ook niet echt gunstig gezind deze dagen. Daarom kreeg ik onder de kerstboom een Stoov Big Hug cadeau, om toch warme billetjes te houden tijdens het werken. Wat is Stoov? Stoov zag ik al vaker voorbijkomen bij freelancers en via advertenties. Hun motto: “we warm people, not the planet.” Dan ben ik natuurlijk al verkocht. Stoov verkoopt comfortabele, verwarmde items voor in je huis. Kussen, hoezen, zelfs je hond wordt bediend door deze webshop. En wat research levert ook op dat een deel van hun producten worden gemaakt in een sociale werkplaats, dat alles te vervangen of te recyclen is en dat ze samenwerken met een bedrijf dat bomen plant in Tanzania. That’s what I love.  Kachel uit, Stoov aan Met Big Hug (de Woolly versie) ben ik in het bezit van een zachte, verwarmde stoelhoes die gewoon op accu kan werken. Dus de kachel kan uit, de Stoov aan en ik heb een warme zitplek om te werken! Wat aardig welkom is, want met typen beweeg je niet héél veel, kan ik je vertellen… Hij heeft drie standen; ik laat hem vaak even warm worden op de warmste stand en zet hem vervolgens op de laagste. Dan is het net goed om lekker mee te werken. Ingewikkeld in een fleecekleed zat ik altijd aan de eettafel (m’n vriend noemde me Karbonkel), maar ik kan in ieder geval weer lekker boven zitten. Dat kleedje.. daar heb ik nog wat verlatingsangst mee.  Hoeveel het nu echt scheelt met de stookkosten? Durf

Read More »

Marketing volgens Human Design: dit is waarom

Als je iets verkoopt, doe je marketing. Dat is vrijwel onvermijdelijk, want mensen moeten wel weten wat jij doet of verkoopt, waar en hoe. Klanten komen niet aanwaaien, helemaal niet in een tijdperk waarin iedereen elk kanaal kan inzetten voor marketing en communicatie, en waarin we een vette informatie ‘overload’ hebben. De een gaat dit makkelijker af dan de ander. Voor veel ondernemers is het een doorn in het oog; het kost teveel tijd, maakt je vooral gefrustreerd en die resultaten? Tja, die waren nou ook niet echt wat je verwachtte. Vanaf dat punt kun je twee kanten op. De eerste is om het uit te besteden. Daar schreef ik eerder al dit blog over. Het scheelt je veel tijd en gedoe, maar vraagt ook een investering en niemand lukt het om 100% jouw unieke verhaal door te vertalen. Een andere optie is om het zelf te doen, maar dan op een manier die bij jou past. Human Design kan marketing voor jou vele malen makkelijker én succesvoller maken! Wat is Human Design? Human Design is een ‘new age’ praktijk die je veel zelfinzicht geeft en is gebaseerd op jouw geboorteplaats, -datum en -tijd. Het is een combinatie van onder andere astrologie, kwantumfysica, kabbalah (Tree of Wisdom) en I-Ching. Het was Ra Uru Hu die het uiteindelijk vanuit Sedona in de VS vastlegde en deze theorie de wereld in bracht. Er zijn vijf typen; Manifestor, Manifesting Generator, Generator, Projector en Reflector. Je chart bestaat uit negen energiecentrums, waardoor jij weet hoe je jouw energie kunt inzetten. Daarnaast brengt deze je een persoonlijke strategie en een manier van beslissingen nemen. Als jij je chart volgt, kun jij in volle potentie floreren. Jouw Human Design is een blauwdruk van wie jij bent als persoon. Je bewuste kant én onbewuste kant. Hoe jouw

Read More »