LinkedIn: you love it or you hate it. Velen zien het nut er (nog) niet van in of vinden het maar te zakelijk. Want wat is er nou anders dan bij Facebook? Je kunt een persoonlijk profiel maken, berichten plaatsen, beetje dingetjes een duimpje geven.. Toch is er een wereld van verschil. Het duurde even voordat ik alles doorhad, maar nu is het voor mij een onwijs warm kanaal voor acquisitie en het onderhouden van sterke connecties. Deze tips hebben mij hierbij geholpen, dus ik deel ze graag met je!

1. Beperk jezelf niet in je kopregel

Die kopregel vond ik nog wel een dingetje. Je moet daar eigenlijk in a nutshell vertellen wat je doet of wat je kunt. Toen ik mijn eigen bedrijf was gestart, had ik hier alleen ‘tekstschrijver’ staan. Hmm. Nee, niet tevreden. Toen werd het ‘content creator’, maar uit reacties maakte ik op dat dit voor veel mensen een vage term was. Content kan immers van alles zijn: maak ik nou tekst, video, beeld of ben ik grafisch vormgever? “Ik zoek wel verder”, is dan vaak de reactie, puur door onzekerheid en onduidelijkheid. Uiteindelijk heb ik mijn kopregel gebaseerd op de diensten die ik ook op mijn homepage weergeven heb. Hierbij heb ik vooral gelet op functies waar veel vraag naar is, want als je álles erin wil zetten wordt het weer te lang. ‘Copywriter’ wordt bijvoorbeeld veel vaker gezocht (en serieuzer genomen) dan ‘blogger’. Bekijk dus goed waar vraag naar is. Aan andere kant moet je jezelf ook niet beperken: door alleen ‘tekstschrijver’ neer te zetten deed ik dat wel.

2. Het is geen vriendenlijst, maar een netwerk

Facebook is voor vrienden. LinkedIn is voor zakelijke connecties en het opbouwen van een netwerk. Daar zit het verschil: een netwerk kan ook uit onbekenden bestaan. Om mij heen krijg ik bijna dagelijks dezelfde vraag: “wat doe je dan met die verzoeken van mensen die je niet kent? Die hoef ik niet in mijn lijst hoor”. Jawel, die wil je juist wél in je lijst, want dat zijn de mensen die jou misschien verder kunnen helpen! Tuurlijk accepteer ik niet klakkeloos iedereen. Ik heb ook wel eens iemand geaccepteerd die mij vervolgens mee uit vroeg. Ehm nee, daarvoor ben ik hier niet. Wegwezen, verwijderen, joe. Nee, van dat soort kleine foutjes heb ik wel geleerd. Als ik nu een verzoek krijg van iemand die ik niet ken, bekijk ik zijn profiel om te kijken wat de reden zou kunnen zijn dat hij mij toevoegt. Misschien zitten we in dezelfde branche of zijn we wel concullega’s. Kortom: ziet het profiel er betrouwbaar uit, dan accepteer ik hem. Wie weet wat hij je te bieden heeft en andersom.

3. Wees brutaal

Zoals vreemden mij toevoegen, voeg ik ook wel eens vreemden toe. Soms mag je namelijk best brutaal zijn. Zo ben ik wel eens bij de hoofdredactrice van Women’s Health, Milou Turpijn, op bezoek geweest voor een kopje koffie. Puur omdat ik haar had gemaild of ik een keer mocht rondneuzen op de redactie, uit nieuwsgierigheid hoe dat nou precies ging. Ook heb ik binnenkort een koffieafspraak met de founder van een influencer marketing bureau en voeg ik wel eens mensen toe waarbij ik denk: “hmm, misschien kan ik jou wel een keer gebruiken voor een opdracht”, zoals een fotografe. Wees gewoon brutaal. Als jij denkt dat iemand toegevoegde waarde heeft, stuur diegene dan een connectieverzoek. Of andersom: als jij denkt dat jij toegevoegde waarde voor hém kunt zijn. Zet er wel een bericht bij met de reden, zodat de ontvangende persoon weet waar jij naar opzoek bent en dat je iets voor elkaar wil betekenen.

4. Zorg voor een professioneel profiel

Het allerbelangrijkste van alles: zorg voor een professioneel en compleet profiel. Een professionele foto, het liefst dezelfde als die op je CV staat. Zo creëer je eenheid in je eigen personal branding en zorg je voor herkenning. Zet daarnaast niet alleen je opleiding en functies erop, maar ook wat je werkzaamheden zijn. Vertel dus niet alleen wáár je hebt gewerkt, maar ook wát je deed. Dat is tenslotte het belangrijkst! Je mag best trots zijn op wat je allemaal al heb behaald, dus zet het er gewoon lekker op.

Ik help je graag om eens je LinkedIn door te nemen en te verbeteren. Stuur me gerust een mailtje om de mogelijkheden te bespreken!

5. Wees actief

Net als Facebook is LinkedIn ook een sociaal platform. Zonder actie word je niet gezien. Ofwel: reageer zo nu en dan op een interessant artikel, feliciteer iemand met een nieuwe baan of neem deel in een discussie. Zo zien mensen je profiel, je kopregel en dan raken ze misschien wel geïnteresseerd in je. Je wordt niet opgemerkt in de klas als je nooit je vinger opsteekt. Plaats af en toe ook een update. Geen vakantiekiekje, maar bijvoorbeeld een project waaraan je op dat moment werkt of een artikel dat je interessant vindt. Sharing is caring!

Heb jij nog meer tips om je LinkedIn goed in te zetten? Voeg me ook gerust toe, wie weet wat wij voor elkaar kunnen doen in de toekomst!

Categorieën: Social mediaTips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Tips

Zo word ook jij productief in de vroege ochtend

Standaard zet ik mijn wekker om 06.00 uur, ook op zaterdag. Simpelweg omdat ik alles uit m’n dag wil halen en dan heb ik lekker nog even de tijd om de sportschool op te zoeken. Lees verder…